Kumpulan pelanggan yang menggunakan atau memerlukan keperluan yang sama dalam penggunaan produk atau perkhidmatan. Untuk mendapatkan kumpulan pelanggan, usahawan perlu mengkaji faktor berikut:
1) Siapa Pelanggan Kita
2) Profail Pelanggan (Psikografi)
3) Lokasi Pelanggan ( Demografi)
4) Pasaran Terbuka
5) Pasaran Tertumpu
6) Pasaran Pelbagai Arah
7) Pelbagai Saluran
8) Pelbagai Perhubungan Pelanggan
9) Pelbagai Keuntungan
Bagaimana kita mendapatkan, menyimpan dan berkembang pelanggan?
Yang hubungan pelanggan yang telah kami tetapkan?
Bagaimana mereka bersepadu dengan seluruh model perniagaan kita?
Bagaimana mahal mereka?
Nota:
Segmen yang bagus adalah segmen yang berkembang dengan kemampuan untuk membayar produk dan perkhidmatan anda.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan